Acum

Title

Artist

Acum

Supersonic Club

13:00 16:00

Acum

Supersonic Club

13:00 16:00

Background

Super Tech Fan [E1] – AMD vs. Nvidia

Florin „Bubu” Mușetoiu 1 noiembrie 2020


Abonează-te la podcastul Super Tech Fan dând click pe „Follow” pe platforma ta preferată:

Spotify badge 330x80 1Apple Podcasts badgeGoogle Podcasts badge

Fii printre primii care află imediat când postăm următorul episod!

 

 

[E1] – Confruntarea giganților: AMD vs. Nvidia

Va salut dragi supersonici, numele meu este Florin Musetoiu desi toata lumea ma stie de Bubu, impreuna o sa intram in minunata lume a tehnologiei pentru a vedea ce noutati au mai apraut, vom vorbi despre telefoane, tablete, monitoare, calculatoare sau diverse device-uri care ne pot face viata de zi cu zi mult mai usoara.

Iata ca am ajuns in al 4`lea trimestru al anului 2020 si sfera PC a avut parte de o nebunie totala in ceea ce priveste lansarile de produse, aici exista o lupta acerba intre 3 companii consacrate dar astazi o sa vorbim in mare parte doar despre 2 din ele!

In coltul verde avem gigantul Nvidia care tocmai ce a lansat in septembrie noile cipuri grafice bazate pe arhitectura Ampere, desi disponibilitatea acesor placi lasa mult de dorit dar despre asta vom vorbi putin mai tarziu, iar in coltul rosu avem AMD, prescurtarea venind de la Advanced Micro Devices) Companie care tocmai a prezentat pe data de 28 octombrie noile placi video bazate pe arhitectura RDNA2 sau cum ii spun ei in engleza RDNA2.

Inainte sa incep in a digera tot ceea ce a prezentat AMD in urma cu cateva zile vreau sa fac un mic istoric al companiei.

AMD este o companie destul de batrana dar nu a avut parte, pana acum, de recunoasterea mondiala de care se bucura Nvidia sau Intel desi este cu doar un an mai tanara decat aceasta.

Intel lua fiinta pe data de 18 iulie 1968 in California, AMD avea sa-i urmeze un an mai tarziu pe data de 1 mai, tot in California si mai exact in vestitul Silicon Valley… Silicon Valley care a primit denumirea aceasta dupa ce foarte multe firme din domeniul IT si-au inceput activitatea in acea zona.

Totusi sa nu confundam Silicon Valley cu siliconul folosit de doamnele din ziua de astazi 🙂

Pana in anul 2006 AMD era o companie care se ocupa in mare parte cu producerea de procesoare pentru PC, acestia dobandind licenta X86 de la Intel in anul 1982, atunci cand IBM, fiind intr-o continua expansiune cu imensul succes ce pentru ei avea sa se numeasca PC, au dictat celor de la Intel ca ei doresc sa aibe 2 surse pentru productia de procesoare, astfel ei fiind fortati sa acorde licenta catre AMD.

In 2006 datorita succesului nebun de care compania s-a bucurat prin lansarea repetata a unor procesoare foarte competitive cu cele Intel, acestia au decis ca este timpul sa isi largeasca portofoliul de produse si astfel au pus ochii pe achizitia unui producator de cipuri grafice.

Initial au dorit sa cumpere firma Nvidia fapt ce nu s-a mai concretizat datorita unor negocieri esuate cu fondatorul companiei, Jensen Huang, fost inginer AMD pana sa infiinteze Nvidia in aprilie 1993!

Acesta a avut dorinta ca el sa condua noua companie… cei de la AMD au refuzat si uite asa au achizitionat ATi, unul dintre rivalii Nvidia la vremea respectiva!

A urmat o serie de lansari de cipuri grafice care au fost foarte competitive cu cele Nvidia pana prin 2013 dar care totusi nu au reusit sa convinga utilizatorii sa foloseasca produsele companiei.

Chiar si in momentele cand placile video AMD erau superioare si mai ieftine, lumea a preferat sa cumpere tot de la Nvidia. Recunosc ca pana in 2013, personal nici eu nu doream sa aud decat de Nvidia in PC`ul meu.

In 2013, conform unui audit John Peddie Research Nvidia detinea 62% din piata iar AMD doar 37.9%… AMD in toata perioada aceasta intrase in ceea ce avea sa fie era neagra din istoria companiei iar cota de piata avea doar sa scada de aici incolo.

Desi reusise sa castige increderea Microsoft, Sony si chiar Nintendo pentru a produce hardware`ul necesar consolelor de jocuri produse de acestia, AMD lansa cea mai slaba arhitectura de procesor din istoria companiei, dar despre procesoare vom vorbi in alta emisiune.

Dupa 2013 AMD a intrat intr-o serie re-lansari ale fostelor cipuri grafice … dar au incercat si arhitecturi noi sub conducerea arhitectului sef de la vremea aceea, Raja Koduri. Acesta avea sa paraseasca compania in septembrie 2017 si sa ajunga la Intel pe 8 noiembrie al aceluiasi an.

Arhitectura folosita de AMD si anume GCN ( graphics core next) s-a dovedit a fi neputiincioasa in fata cipurilor produse de Nvidia, desi erau foarte cautate de asa zisii mineri, cei care folosesc placile video pentru a face rost de cripto currency.

Pe partea de gaming acestea lasau mult de dorit … consumau mai multa energie, rulau la temperaturi mai mari si cu fiecare serie noua de placi video acestia aveau sa ramana si mai mult in urma.

Prin 2015 deja circulau articole pe internet care preziceau ca anul 2020 va aduce sfarsitul companiei. AMD se confrunta cu mari probleme financiare, compania ne-reusind sa fie profitabila de cativa ani la rand iar actiunile acesteia erau sub $2.

Prin 2016 apareau primele vesti bune din interiorul companiei. Aceasta era pe cale sa lanseze anul umator noua lor arhitectura de procesoare si anume Zen.

Din 2017 si pana in 2020 AMD a reusit treptat sa atraga atentia consumatorilor, la carma acesteaia aflanduse Lisa Su, cea care a preluat in 2012 o companie fara o perspectiva clara de viitor si cum spuneam mai devreme mai avea in brate si cel mai slab procesor produs de aceasta.

Dar mai multe detalii dupa o scurta pauza muzicala.

Partea II

La inceputul anului 2018 AMD urma sa recruteze pe David Wang si Mike Rayfield la carma diviziei grafice dupa plecarea lui Raja Koduri, achizitie care avea sa se dovedeasca a fi una extrem de buna!

Tot in 2018 Global Foundries, fabrica desprinsa din AMD la restructurarea din 2009 avea sa anuleze investitile in productia pe 7nm, astfel eliberand AMD dintr-un contract daunator, Glo Fo avand la dispozitie doar un invechit si inferior nod de productie pe 12nm.

Proaspat eliberata de fosta fabrica, urmatorul pas a fost mutarea principalelor produse catre TSMC … Taiwan Semiconductor Manufacturing company,actualul lider mondial in productia de semiconductori.

TSMC a stat la baza multor produse Nvidia net superioare iar pentru prima data in istorie AMD avea access la aceleasi procese de productie.

Daca in 2013 AMD reusea sa scoata produse care se luptau cot la cot cu produsele de top ale NVidia … in 2020 AMD inca nu reusise sa depaseasca performanta placilor de top Nvidia din 2016.

Pana acum am vorbit numai despre AMD dar foarte putin despre Nvidia … compania care a castigat inimile foarte multor entuziasti ai calculatoarelor si ai gaming`ului in special.

Dupa cum am spus mai devreme, in 1993 Jensen Huang avea sa infiinteze compania Nvidia.

Inceputurile au fost modeste dar compania a reusit foarte repede sa se ridice peste competitie iar la sfarsitul anilor 90 erau deja celebri printre toti gamerii cu ale lor Riva TNT2 si primul GPU GeForce 256!

GPU venind de la graphics processing unit, pentru prima data developerii de jocuri puteau sa programeze cipul grafic pentru a obtine o grafica cat mai complexa si mai realista in acelasi timp.

La sfaristul anului 2000 Nvidia avea sa cumpere rivala de pe atunci 3DFx! O companie care desi producea cipuri grafice mai rapide a avut parte de o conducere defectuasa care a dus la vanzarea companiei iar in anul 2002 achizitia avea sa se finalizeze.

Jensen Huang s-a dovedit a fi un foarte bun manager si Nvidia a continuat sa se ridice tot mai mult, dar apele nu au fost mereu line! GeForce 5 sau seria FX este recunosctua ca una dintre cele mai slabe lansari de placi video GeForce! Desi era mai rapida cu 65% decat Geforce 4 … inca nu reusea sa detroneze Radeon 9700Pro de la ATi, cip care era lansat pe piata de un an.

In 2010 Nvidia avea sa lanseze al 2-lea dezastru al lor, si anume.. arhitectura Fermi … arhitectura care a starnit din nou recatii negative la adresa companiei … placile video rulau la temperaturi atat de ridicate incat lumea posta pe internet poze cu oua ce se prajeau la propriu pe acestea.

Cu toate acestea increderea consumatorilor era atat de mare in produsele Nvidia incat acestia au ignorat toate partile negative legate de produse.

Din 2013 si pana in prezent Nvidia nu a facut decat sa-si consolideze pozitia de leader pe piata datorita arhitecturii net superioare fata de posibilitatile companiei rivale dar si ajutati de un nod de productie superior al TSMC.

Partea de gaming nu este singura care a modelat Nvidia in gigantul care este la ora actuala. Implicarea in domenii de grafica profesionala, faptul ca marea majoritate a softurilor folosesc din plin platforma CUDA, implicarea in inteligenta artificiala, automatizari in domeniul auto si multe altele au avut un cuvant greu de spus in consolidarea companiei pe piata IT.
Vremurile grele au trecut iar AMD, firma care valora putin peste 2$ pe actiune in 2016 si care era catalogata ca fiind failmentara in 2020 a atins un maxim de 94$ pe actiune, anul acesta, in august, dar cu mult sub cei 500$ nivelul la care se afla rivala Nvidia.

Pe 1 septembrie Jensen Huang prezenta noile placi video, seria 3000, bazate pe arhitectura Ampere, iar specificatiile erau fenomenale!

Placa video RTX 3080 care are un pret de lansare de $700 dolari este de pana la 2 ori mai rapida decat placa video 2080 pe care o inlocuieste la acelasi pret. Tineti cont ca aceste preturi sunt cele raportate de producator si nu contin TVA, costuri vamale sau de transport.

Iar cu imbunatatiri aduse si pe partea de ray tracing, noile placi reusesc sa demoleze orice asteptare in domeniu!

Placa mai ieftina, si anume 3070 deja reuseste sa egaleze in performanta fosta 2080Ti la un pret declarat de producator de doar $499 comparativ cu $1199 pretul la care fostul flagship a fost lansat.

Iar cireasa de pe tort a venit sub forma RTX 3090 cu un impresionant 24GB de memorie dar la un pret exorbitant de $1500.

Oare cum putea AMD sa se prezinte in fata acestor titani avand in vedere ca produsele lor din 2019 inca nu puteau sa depaseasca in performanta produsele din gama enthusiast ale Nvidia lansate inca din 2016.

Vom afla toate aceste detalii dupa o scurta pauza muzicala!

PARTEA III

Ei bine dragi supersonici, dupa ce am invatat cate ceva din istoria celor doua companii am ajuns la punctul culminant al emisiunii noastre.

Are AMD tot ce ii trebuie sa revina pe piata cipurilor grafice din zona de entuziasm ? Prezentarea a inceput cu CEO`ul companiei Lisa Su prezentant cip`ul fizic care urmeaza sa echipeze viitoarele placi video si anume seria RX 6000.

Modificarile sub capota au fost semnificative… Unitatile de cacul (Compute units) au fost imbunatatie, a fost modificata arhitetura in asa fel incat sa se poata atinge frecvente mult mai mari si partea cea mai importanta .. Infinity cache!

De ce spun ca este importanta? Pai a facut posibila marirea latimei de banda a placii ! Desi are un bus de doar 256biti pentru memorie, aceasta reuseste sa aibe o latime de banda de pana la 2.17 ori mai mare decat un bus de 384biti si la un consum de curent mai mic!

Stiu ca sunt multi cumparatori care se uita si la acest numar de biti, fara sa inteleaga si ce se ascunde in spatele acestui numar.

In trecut AMD folosea 512 Biti si cu toate astea arhitectura per total era inferioara celei Nvidia .. dar de data aceasta rolurile s-au inversat!

In acelasi timp AMD au reusit sa creasca eficianta de energie cu 30% fata de modelul anterior, ce inseamna asta? Viteze ale cipului de pana la 30% mai mari la acelasi consum de energie electrica!

Toate imbunatatirile aduse arhitecturii RDNA2 se aduna intr`un peste 54% performanta / watt mai buna comparativ cu vechea arhitectura.

Alte imbunatatiri notabile mai sunt introducerea pentru prima data in placile AMD a posibilitatii de Ray Tracing, functionalitate prezenta doar pe placile Nvidia din 2018 pana in prezent, Variable rate shading , mesh shaders si sampler feedback.

Toate aceste imbunatatiri se traduc intr`o crestere de performanta de aproximativ de 2 ori fata de generatia anterioara, conform graficelor prezentate de catre AMD.

Am tot vorbit de viteza … mai mare .. ce inseamna asta!
Placa video Radeon RX 6800XT care are 72 de compute units si 16 GB memorie aceasta ruleaza la un game clock de 2015 MHz si un boost clock de 2250 Mhz

O sa intrebati care este diferenta intre ele … Pai sa explic
Sunt 3 viteze la care cipul grafic functioneaza

Base clock: este viteza minima garantata la care placa va rula in cele mai intense momente .. gen furmark sau alte benchmark`uri de tortura

Game Clock: este viteza la care placa video este asteptata sa ruleze in timpul sesiunilor de gaming.

Boost clock , este o viteza oportunista pe care placa video o poate atinge in anumite conditii

Bine bine, dar cat curent consuma acest mic monstru ? Un maxim de 300W Total board power, adica placa video cu absolut totate componentele de pe aceasta!
Toate aceste speficifatii dau posibilitate placii video sa ruleze toate jocurile moderne la rezolutia 4K la peste 60 FPS, atigand chiar si 140 FPS in jocuri ca Doom Eternal sau Forza Horizon 4 setate la cel mai mare nivel de fidelitate grafica.

Surpriza prezentarii a venit in momentul cand AMD a pus fata in fata 6800XT`ul cu nou lansatul RTX 3080. Rezultatele uimind intreaga sfera IT … AMD reuseste sa castige in 7 jocuri iar Nvidia in 3 … rezultatul final fiind mai mult o egalitate intre cele doua produse, iar aici vorbim de rezolutii 4K , coborand rezolutia la 1440p rezultatul se muta si mai mult in favoarea AMD, iar toate astea la un pret de $649, cu $50 de dolari mai ieftin decat RTX 3080.

Priveam monitorul si nu-mi venea sa cred ce vad, AMD revenise, si nu numai ca revenise dar o facuse in stil!

O alta parte interesant a noilor placi vine sub forma de Smart Access Memory! Ce inseamna asta o sa intrebati!

Smart access memory da posibilitatea procesorului sa acceseze direct memoria placii video! Reusind sa aduca un plus de performanta de pana la 13% si asta inainte ca developerii de jocuri sa inceapa sa optimizeze jocurile pentru aceasta tehnologie!

Din pacate aceasta tehnologie este posibila doar prin combinarea placilor video din seria RX 6000 si procesoarele AMD din seria 5000 (Zen3).

Alte imbunatatiri vin si prin reducerea latentei din driveri, asta insemnand o precizie mai mare in jocuri si timpi de reactie imbunatatiti pentru gamerii competitivi!

Urmatoarea placa video prezentata a fost RX 6800 care reuseste sa depaseasca fostul 2080TI in toate jocurile prezentate! Pretul acestei bijuterii? $579!

In acest moment eram deja in extaz .. cum se poate asa ceva ! Noi consumatorii sa primim o competitie mai buna de atat intre cele doua companii nici ca nu se putea … sau … se poate?

Lisa a reusit sa lase cu gura cascata intreaga industrie in momentul cand a prezentat cea mai puternica varianta, RX 6900XT 80 Compute units, 2015 Mhz 16GB RAM 300W, De data aceasta reusea sa castige in fata gigantului RTX 3090, la propriu, in valoare de $1500… iar toate acestea la un pret declarat de AMD de doar $1000!.

Cativa baieti de pe twitter care se ocupa cu analiza la tot ce misca in industrie au luat toate slide`urile prezentate si au pus cifrele cap la cap!

Pornind de la 2080Ti , RX 6800 este cu 13.88% mai rapida, urmata de RTX 3080 si 6800XT la egalitate cu aproximativ 29% mai rapide, apoi RTX 3090 cu 40% mai rapida si in final . RX 6800XT cu 45%

Este incredibil cum micuta companie pe care multi o considerau falimentara a reusit sa invine din propria cenusa si sa reuseasca nu sa prinda din urma ci chiar sa depaseasca Nvidia, asta daca este sa ne luam dupa cifrele date de AMD.

Urmeaza sa stam cu ochii pe reviewe`urile 3rd party pentru a contura o opinie cat mai corecta!

Sunt foarte entuziasmat pentru ca in sfarsit avem competitie in sfera placilor video! Din toate aceste batalii cei mai castigati suntem noi consumatorii! Reusim sa primim tehnologie minunata la preturi decente!

Ei dragilor, eu cam atat am avut de spus pentru ziua de astazi, va las in compania muzicii si sa ne auzim cu bine!